Wethouder Dankers tegen veilige spoortunnel

24 april 2019

Wethouder Dion Dankers, verantwoordelijk voor het verkeer in Oisterwijk, zegt ‘nee’ tegen een verkeerstunnel onder het spoor. Een dergelijke tunnel zou ongeveer 10-15 miljoen kosten, en de bereikbaarheid en verkeersveiligheid rondom het spoor in Oisterwijk verbeteren. Blijkens een uitgevoerde poll blijkt een overgrote meerderheid van de inwoners voorstander te zijn van zo'n tunnel.

Rood is rood
Met name bij verstoring van het toch al drukke treinverkeer en de bijbehorende technische systemen, ervaren inwoners overlast en ontstaat een gevaarlijke situatie. ‘Opgesloten’ en zonder informatie, veelal uit onmacht, en indruisend tegen het ‘rood is rood’ standpunt van ProRail en Gemeente, steken ze zelfstandig het spoor over. ‘Kan die wethouder mooi lullen met z’n rood licht. (zie uitspraak wethouder in onderstaande video – Red.)  Natuurlijk, iedereen weet dat je daarvoor stopt. Maar als je niet eens bij je woning kan komen. Ik vraag me af welke gek er gaat staan wachten van 22.00 uur ‘s avonds tot 02.00 uur ’s nachts.’

Gevaar

Het mag niet, het is enorm gevaarlijk, maar de weggebruikers zien geen alternatieven. Begeleiding van verkeersregelaars door ProRail, Gemeente of Politie komt er niet. De recent voor Oisterwijk opgerichte onderzoeksredactie bracht het nog eens goed in beeld in hun eerste productie: Gevaar op het spoor in Oisterwijk.

Tunnel?
‘Gevaar op het spoor in Oisterwijk, oplossen met een tunnel van 10-15 miljoen?’ Dat was de vraag waar tot aan vandaag 398 inwoners antwoord op hebben gegeven. Een tunnel zou voor de lange termijn een oplossing kunnen zijn. ‘Nee’ zegt wethouder Dion Dankers. ‘Ja’ zegt 72% van de stemmers. Als voormalig VVD raadslid Patrick Simons na weer een storing vraagt ‘schiet eens op met die tunnel’, vraagt de wethouder zich af ‘Hoeveel ben je bereidt zelf bij te dragen?’ Simons: ‘Meer aan de tunnel dan aan de voetbalfusie, maar daar was me ook niets om gevraagd.’ Dankers: ‘Dat krijg je als je iets wilt dat 3x zoveel kost.’

Veiligheid
Het antwoord op de vragen van deze wethouder, geven de inwoners. Niet alleen in hun overmatige ‘ja’ op de wens tot een tunnel van 10-15 miljoen, maar ook in hun reacties op diverse berichten over dit onderwerp. Dat deden ze in het verleden, en ook afgelopen week. Gedeeltelijk uit frustratie, vanwege het vele wachten voor een trein, maar vooral ook uit oogpunt van veiligheid. Veiligheid voor zowel de weggebruikers, voor de jeugdige fietsers en voetgangers, maar ook voor de hulpdiensten. ‘Veiligheid mag veel kosten. Ik ben best bereid om er een bijdrage aan te leveren.’

Minister
Dat de gemeente niet alleen voor de kosten op moet draaien, blijkt ook uit meerdere reacties. ‘De kosten zijn voor Pro Rail, zij zijn de veroorzaker van de ellende,’ en ook ‘Ik vind dat de NS en ProRail het op moeten lossen.’ Ook ProRail ziet dat zo, een gezamenlijk probleem om samen op te lossen. Tot slot, niet de minste, heeft ook ‘onze’ minister Cora van Nieuwenhuizen, de gemeente vorig jaar in openbaarheid uitgenodigd om een verzoek in te dienen bij het ministerie voor hulp bij de aanpak van dit probleem.

Spoor weg
Niet iedereen wil een tunnel: ‘Mensen moeten gewoon uitkijken, en dat er overlast is, bullshit haha heb er jaren langs gewoond en nergens last van gehad.’ En er zijn ook inwoners die geen tunnel willen op de Pannenschuurlaan, maar vinden dat het spoor in heel Oisterwijk omlaag moet. ‘Geen tunnel onder t spoor….Het spoor in de tunnel,’ is ook een veel gehoorde wens. Dat zo’n tunnelbak van Westend tot Waterhoef geen 15, maar 300 miljoen kost moet vermeld. Tegelijk zou daarmee niet alleen nu, niet alleen op de Pannenschuurlaan, maar voor geheel Oisterwijk en haar toekomstige groei, alsmede die van het treinverkeer, verlost worden van veel overlast en onveilige situaties.