Gevaar op het spoor in Oisterwijk

19 april 2019

Klingelende spoorwegovergangen en toeterende treinen. Dat is iets waar veel Oisterwijkers inmiddels aan gewend zijn. Als spoorwegovergangen lang dichtblijven, worden wachtende auto’s, fietsers en voetgangers ongeduldig. Ze steken over bij dichte bomen en dat levert levensgevaarlijke situaties op.

Lees over de situatie en ondernomen acties in het afgelopen jaar en bekijk hieronder de uitgebreide videodocumentaire over het gevaar op het spoor in Oisterwijk:

door: PIT Onderzoek

Gemiddeld liggen de spoorbomen minstens 12 minuten dicht. Alleen blijft het niet altijd bij die minuten. Storingen en werkzaamheden leveren regelmatig langere wachttijden op. In 2018 gebeurde dat zeker 6 keer. Bij ProRail is daar officieel sprake van als de spoorbomen meer dan 5 minuten dicht blijven.

Inwoners helpen een handje
Monique Maes woont aan het spoor en ziet regelmatig wat voor gevaarlijke situaties er ontstaan. Het vaststaande verkeer zorgt voor veel chaos. Zij hielp daarom meermaals mensen met oversteken. “Dan duurt het al een half uur en staat alles vast. Ik denk dat als je weet dat er toch geen treinen aankomen het veiliger is om met twee mensen de bomen omhoog te houden en het verkeer er doorheen te leiden.”
Wethouder Dion Dankers, verantwoordelijk voor verkeer en vervoer, legt die verantwoordelijkheid bij de personen zelf. “Een gesloten spoorwegovergang met rode lichten, daar blijf je vandaan. De gemeente of ik als wethouder kan nooit en te nimmer verantwoordelijk gemaakt worden voor acties die mensen individueel inzetten.” De incidenten op het spoor leiden tot vertragingen en daarmee komen de wettelijke aanrijtijden in gevaar. “Bij een gesloten overweg moet er een alternatieve route gekozen worden of gekozen worden om te wachten.”, aldus de brandweer.

Waar ligt de verantwoordelijkheid?

Als de overgang langer dan 5 minuten dicht ligt, gaat er een alarm af bij de verkeersleiding in Eindhoven. “Dan geeft de treindienstleider alle treinen opdracht de spoorwegovergang stapvoets te bereiden. Ook alarmeren we altijd de politie dat er iets aan de hand is.”, aldus René Vegter van ProRail. De politie licht de gemeente in over de storing en heeft volgens Vegter nog een verantwoordelijkheid. “Het handhaven van overstekend verkeer is uiteindelijk aan de politie.” Wethouder Dankers stelt daarentegen dat je dat probleem niet op kunt lossen. “Wij gaan niet mensen, politie of wie dan ook inzetten om inwoners over te laten steken. Dat is veel te gevaarlijk.”

De zoektocht naar informatie
Bewoners willen weten waar ze aan toe zijn. Zij vragen zich af welke spoorwegovergangen wel open zijn en hoe lang de storing nog duurt. De gemeente is verantwoordelijk voor die informatievoorziening.
Afgelopen jaar heeft de gemeente precies drie keer de burgers geïnformeerd over de langdurige storingen. Dankers verklaart zo snel mogelijk te willen reageren, maar de informatie die binnenkomt moet eerst gecheckt worden. De gemeente heeft volgens René Vegter van ProRail het nummer van de algemeen leider om na te vragen wat er aan de hand is.

Twijfelachtige toekomst
Een echte oplossing zou een tunnel onder het spoor zijn. ProRail zou het liefst van alle overwegen af willen, legt Vegter uit. “Dan ben je af van het risico op een ongeluk. Dan is er gewoon een goed alternatief voor de weggebruiker.”
Het is nog niet duidelijk of de gemeente daarin mee gaat. De enige plek waar plaats is voor een tunnel, is bij de Pannenschuurlaan. Daar hangen wel consequenties aan. Huizen moeten gesloopt worden, de verkeersdruk in andere delen van het dorp neemt toe en het is kost miljoenen. “De burger mag van mij verwachten dat ik een goede afweging maak tussen het inzetten van gemeenschapsgeld en wat het oplevert. Misschien komt die tunnel er wel helemaal nooit, daar moeten we ook rekening mee houden.”, legt Dankers uit.
Inwoners houden hun hart vast en betwijfelen of er een structurele oplossing komt voor de spoorproblemen. Ook bewoonster Monique Maes vraagt het zich af. “De politie zegt: wij zijn daar niet voor. De gemeente zegt: het is ProRail. ProRail zegt: het is NS. NS zegt: het is de gemeente. Het is een afschuifsysteem.”

PIT Onderzoek
PIT Onderzoek is de programmanaam van de Stichting Onderzoeksredactie Groot Oisterwijk. Deze stichting geeft in de gemeente Oisterwijk en het Dorp Haaren uitvoering aan een pilotproject van het landelijke Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ), namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De stichting heeft een onderzoeksredactie opgericht die onderzoek uitvoert naar lokaal actuele onderwerpen en stelt de uitkomst daarvan beschikbaar aan de (lokale) media.
Heeft u tips of kwesties voor de redactie? Mail naar info@pitonderzoek.nl